top of page
  • Forfatterens bildeKarina

Effektivitet à la moi :-)

I rolige perioder på jobben funderer jeg på hva jeg skal gjøre når jeg kommer hjem. Samboeren er på jobb (fra 15.30 til 02.30), så det er tid for aleneaktiviteter. Kanskje jeg skal bake brød? Eller knekkebrød? Kanskje begge deler? Det er jo egentlig både raskt og enkelt. (Jeg bruker idiotsikre oppskrifter – eksperimenter går ofte ikke så bra ...) Eller kanskje jeg skal finne frem symaskinen. Jeg har litt forskjellige prosjekter å gjøre ferdig. Hmmm ... kanskje jeg kan gjøre det mens knekkebrødene står i ovnen og brøddeigen hever?


Etterpå kan jeg lese fag. Jeg skal begynne på en mastergrad nå i høst og har tjuvstartet litt på pensum. Greit å føle at jeg har kontroll i en uke eller to. Kanskje jeg skal gjøre det først, før det blir kveld og hjernen går over i nattmodus. Nice, jeg har en plan. Ja, jeg kjenner at i dag kan jeg være litt effektiv.


Noen timer senere er jeg kommet inn døren hjemme. El-løperhjulet står pent parkert i gangen. Jeg legger telefonen på salongbordet og tar matboksen med meg videre ut på kjøkkenet. Ai, det var den oppvaskemaskinen, da. Okay. Jeg kan rydde på plass og begynne å sette i maskinen mens jeg lager middag. Ja, jeg er både smart og effektiv. Eller jeg kunne vært det ... Hvis jeg bare hadde husket å planlegge middagen ... Så ... jeg tror hjernen mangler mat. Den samarbeider ikke helt. Ingen rester i kjøleskapet. Noe pastagreier? Eller noe med egg? Kanskje begge deler?


Jeg lager meg litt te mens jeg tenker. Fyller kruset til randen som jeg pleier og bærer det inn i stuen. Jeg klarer å la være å søle. Det går sånn omtrent i femti prosent av tilfellene. (Jeg vet jeg burde skjerpe meg, men det er den ekstra slurken ...)


En episode av et eller annet mens jeg drikker teen? Ja, hvorfor ikke. Jeg har jo bare akkurat kommet hjem. Det er deilig å sette seg ned litt. Og så kan jeg jo hekle litt mens jeg likevel sitter her.


Middagen. Ja. Jeg burde nok spise etter hvert. Kvalifiserer skjerpeskiver med geitost som varmmat? Jeg ser en episode til mens jeg spiser «middag». Det er kanskje litt sent å begynne å bake? Jeg husker forrige gang jeg bestemte meg for å bake om kvelden. Og jeg skal jo på jobb i morgen. Ja, jeg ser en episode til, litt nyheter og så går jeg til køys. Men; én ting skal jeg klare: oppvaskemaskinen. En smule god samvittighet før jeg legger meg. Kanskje jeg kan være litt mer effektiv i morgen?


Det tar på å være i jobb igjen etter koronapermitering. I hvert fall når man bor i gokk, og knapt har sett folk på lenge. 

 

Foto: Glenn Carstens-Peters (Unsplash)

Comments


bottom of page