top of page
  • Forfatterens bildeKarina

Jeg kunne vært lærer

Nei, det har ikke gått meg hus forbi at jeg er adjunkt. (Jeg tok i villelse et år med pedagogikk ...) Ei heller har jeg glemt at jeg har jobbet en del som lærer. Men jeg har aldri tilhørt dem som identifiserer seg som «Lærer» (Ja, med stor L). Som helhjertet brenner for at disse små (eller litt større) barnene skal lære – utrustes for livet. De som dag ut og dag inn ufortrødent møter opp – fordi de brenner for disse barnene. Ære være de for det.


Jeg er en engasjert formidler, som kan fortelle i det vide og det breie, om historie, om språk, om katter og hunder, verdien av forskjeller, om tro, tvil og bygningsvern. Ting som interesserer meg. Hvis noen vil høre på. Men det har ingenting å gjøre med det å være Lærer.


Når venner og familie (sikkert velmenende) beskriver meg som Lærer, kjenner jeg at jeg gremmes. Jeg får et akutt behov for å korrigere dem. Av og til gjør jeg det. For jeg har aldri vært sånn. Jeg kjenner meg ikke igjen i betegnelsen «Lærer». Å si at jeg er Lærer ville vært en løgn av dimensjoner. En hån mot ekte Lærere. Som har øyne i nakken og en engels tålmodighet. Som ikke på noe tidspunkt lurer på om de vil være i live når det ringer ut.


Sant nok, jeg er nok ikke den første som har opplevd at skolevesenet i større og større grad pålegges oppgaver som strengt tatt ikke fremmer læring. Eller som teller ned dagene til neste ferie. Eller avspasering. (Og få fortjener det mer enn nettopp Lærere!) Men jeg har aldri tilhørt dem som, når ferien nærmer seg slutten, fryder seg over å snart skulle møte elevene igjen.


Jeg kunne hatt det helt fint, jeg, som lærer. Hvis jeg bare ikke måtte inn i det klasserommet. Hvis jeg kunne slippe å forholde meg til elevene. Eller hvis de til enhver tid satt musestille og gjorde som de fikk beskjed om. Eller hvis jeg bare hadde et par motiverte eksemplarer (og ingen andre). Introverte og høysensitive jeg kunne laget spennende og lærerike undervisningsopplegg. Hvis jeg bare slapp å gjennomføre dem.


Ja, jeg kunne nok vært en eksepsjonelt god Lærer. – Hvis jeg ikke var meg.

 

Foto: Element5 Digital (Unsplash)

Comments


bottom of page